Czy podczas przechadzania się po sklepowych alejkach, zdarzyło Ci się chociaż raz zastanowić nad tym, skąd wzięły się te wszystkie opakowania?

No cóż, to co właśnie widzisz na półkach sklepowych, jest zazwyczaj końcowym efektem 1-2 letniej pracy (czasem nawet dłuższym) i analizy nad tym, aby packaging danej marki wyróżniał się na tle konkurencji. Prototyp był najprawdopodobniej znaczną częścią tej wieloetapowej pracy.

Każdego dnia, na całym świecie małe i duże firmy, wykorzystują do pracy, opakowania prototypowe jako podstawy do decydowania o tym, jak ostatecznie będzie wyglądał produkt na sklepowej półce.

Opakowanie prototypowe, nazywane inaczej makietą, może być kluczowym elementem dla dalszego losu packagingu, który na celu ma stworzenie idealnego połączenia między marką, jej ideą i wartościami, a docelowym konsumentem.

Stworzenie prototypu jest kluczową częścią procesu komercjalizacji, podczas którego sprawdza się kolor, kształt, formę i ogólne wrażenia estetyczne wpływające na odbiór produktu przez konsumenta.

WIĘCEJ NIŻ JEDNO PODEJŚCIE – DUŻO KORZYŚCI

Rzeczywisty proces tworzenia prototypów, może przyjąć wiele różnych form. Najpopularniejsze i najczęściej spotykane są torby, butelki i pudełka w formie fizycznych makiet, natomiast możemy przyjąć też formę renderów 3D. W ten sposób otrzymujemy wizualizację naszego pomysłu/wizji opartą na mechanizmie CAD. Może nam ułatwić to zmiany koncepcji i idei opakowania bez ponoszenia dodatkowych kosztów produkcji makiety.

prototyp opakowania

Tworzenie makiet rzeczywistych, również pozwala firmom na zmniejszenie kosztów i ryzyka.

Jako przykład: Klient rozważał zastosowanie metalowej etykiety, wrażliwej na nacisk, aby zwiększyć ogólną percepcję packagingu. Gdyby nie zdecydowano się na produkcję makiety – produkt trafiłby w takiej formie do sprzedaży. Jednak stworzony wcześniej prototyp został opracowany i poddany ocenie w kontekście. Okazało się, że między ciemną półką, a złym oświetleniem sklepowym opakowanie stało się bardzo recesywne. Podjęto więc decyzję o zmianie kierunku dot. wyglądu opakowania. Dzięki temu, klient uniknął złego odbioru i skojarzeń wśród potencjalnych konsumentów jak i rozczarowania wynikającego z późniejszej sprzedaży.

Czy przygotowywanie prototypów rzeczywiście ma wpływ na rozwój packagingu produktów i sprzedaż?
Jak najbardziej. Ułatwia pracę nad docelowym odbiorem produktu i marki. Zwiększa efektywność procesu tworzenia wizerunku i chroni nas przed ryzykiem poniesienia większych kosztów i straty czasu.