Tworząc opakowanie dla naszej marki, musimy sprecyzować jego cel.
Zadaniem opakowania standardowego jest ochrona jego zawartości podczas przechowywania lub transportu, a także przekazanie informacji o produkcie / marce.

W przypadku packagingu marki luksusowej jest to zupełnie inna historia, którą musimy stworzyć indywidualnie od podstaw.

Opakowanie luksusowe, musi spełnić wymagania wymienione powyżej oraz wykroczyć znaczenie poza podstawy.
Jego zadaniem jest przekazanie, bez użycia słów, idee naszej marki. Musi zabrać naszego odbiorcę w podróż przedstawiającą naszą markę i wartości za nią stojące. Jak twierdzi Powerbridge Packaging COO Toby Wilson: „W świecie luksusowych opakowań, opakowanie musi działać na znacznie wyższym poziomie, angażując i pochłaniając konsumenta w marce, jej pochodzeniu, wierze i tym, co oznacza. ”

Należy zadać sobie pytanie: Jak marki luksusowe osiągają tak ambitny cel? Bardzo prosto. Zazwyczaj posiłkują się opowiedzeniem krótkiej historii.

Dla wyjaśnienia, posłużmy się przykładem niepowtarzalnego opakowania marki „La Mer dla Serum Hydrating”:

La Mer Serum Hydrating

Choć pewnie większość z Was myśli, że do stworzenia takiego projektu zostały użyte inspiracje w postaci luksusowych materiałów i dzieł sztuki, to fakty są zupełnie inne. Prawdziwe źródło jest zaskakująco skromne – jest nim kolorowa książeczka dla dzieci.

Poza kolorową grafiką, projektanci nadali opakowaniu wyjątkową formę techniczną. Użyli zawiasów znajdujących się na zewnątrz opakowania do skonstruowania akordeonu z ilustrowanymi stronami, na których znaleźć można opis produktu leżącego u podstaw pudełka. Jest to rodzaj opakowania sensorycznego, wpływającego na nasz odbiór i sposób postrzegania oraz opowiadającego historię, która umożliwia nam zrozumienie produktu znajdującego się w środku a także marki, jeszcze przed otwarciem.

Projektanci opakowań posiadają spore możliwości do manewrowania, które pomagają markom luksusowym osiągnąć zamierzony cel. Mają do dyspozycji wiele technik pozwalających uzyskać doświadczenia sensoryczne, m.in. użycie różnych tekstur, materiałów, specjalnych podłoży, tłoczenia etc. Wbrew pozorom, detale w postaci zamknięć opakowań mają olbrzymi wpływ na nasz odbiór np. silne magnesy zamocowane na ściankach zamykających pudełko, dają przyjemny odgłos, który wpływa pozytywnie na nasze skojarzenia. Tak samo jest w przypadku zapachu, który możemy świadomie wprowadzić do opakowania, tak aby przyciągał potencjalnych konsumentów.

Opakowanie marki luksusowej, ostatecznie ma prawo i jednocześnie obowiązek, wyjść poza schematy przeciętnego opakowania służącego do ochrony produktu oraz przekroczyć oczekiwania odbiorców.

Podczas gdy wymagamy od projektantów stworzenia unikatowego i wyjątkowego opakowania, stymulujemy pracę ekspertów w dziedzinie brandingu i packagingu, co wpływa na rozwój nie tylko branży opakowań, ale także cały rynek dóbr luksusowych.

Wygląda na to, że koncepcja opowiadania historii marki, może być kluczem do sukcesu.